Wat heeft het gekost?
Programma: | P7 Alg.Dekk.Midd, Overhead, VPB, ONV. | ||||
---|---|---|---|---|---|
Begroting 2020 | Rekening | Verschil | |||
Bedragen x € 1.000,- | Voor wijziging | Na wijziging | 2020 | Begr. na wijz. / Rekening | |
Lasten | 7.825 | 7.698 | 7.412 | -286 | |
Baten | -38.898 | -40.885 | -40.965 | -80 | |
Exploitatieresultaat | -31.073 | -33.187 | -33.553 | -366 | |
+= nadeel - = voordeel |
Analyse van het verschil tussen begroting na wijziging en rekening |
---|
Bij Algemene dekkingsmiddelen, Overhead, VPB en Onvoorzien is aan de lastenkant € 286.000 minder uitgegeven dan geraamd en aan de batenkant is € 80.000 meer ontvangen dan geraamd. Er is een voordelig resultaat van € 366.000.
Overhead (€ 523.000 incidenteel voordeel)
Het taakveld Overhead heeft een voordelig saldo van afgerond € 523.000. Het verschil wordt veroorzaakt door verschillende onderwerpen. Hieronder een toelichting per onderwerp.
Personeelslasten
Hieronder wordt een deel van het voordelig saldo (afgerond € 280.000) toegelicht wat betrekking heeft op de personeelslasten.
Binnen de totale personeelslasten is een voordeel ontstaan van € 1.662.000. Dit heeft betrekking op niet ingevulde vacatures binnen de organisatie. Deze middelen, de vrijval van vacaturegelden, worden ingezet voor de inhuur van derden.
Overige personeelslasten
Bij dit onderdeel is een voordeel ontstaan van € 154.000. Dit voordeel is voornamelijk ontstaan op de toerekening van overhead omdat er in 2020 op basis van de werkelijk bestede uren meer overheadskosten konden worden toegerekend aan de grondexploitaties (€ 60.000) en aan de uitvoering van initiatieven van derden (€ 82.000).
Inhuur derden
In totaal is er binnen het taakveld Overhead een nadeel van € 1.521.000 wat betrekking heeft op inhuur van derden. Dit komt door diverse soorten van inhuur: op basis van detacheringen vanuit een andere gemeente, via detacheringbureaus, op basis van Payroll, via uitzendbureaus, enz.
Voor de initiatieven van derden (overeenkomsten) is voor een bedrag van € 232.000 niet aan overeenkomsten opgesteld en ontvangen (zie taakveld 8.1 Ruimtelijke ordening). Hiervoor is dus geen inhuur nodig geweest. Tegenover de minder ontvangsten van initiatieven van derden (overeenkomsten) staan minder uitgaven voor inhuur van derden. Zodoende dient u het voordeel van € 141.000 (zie paragraaf Bedrijfsvoering) in relatie te zien met het nadeel van € 232.000 (zie programma 3).
Ontvangsten van derden
Er is een voordeel ontstaan van € 37.000 binnen het budget ontvangsten van derden. Dit heeft voornamelijk betrekking op ontvangen uitkeringen vanuit het UWV en ontvangen detacheringinkomsten van eigen personeel.
Bijdrage Regio Rivierenland
In 2018 is het project gestart professionalisering Inkoop. Dit project liep ook in 2020 door. Er is geïnvesteerd in opleidingen, advisering en procesoptimalisatie. De extra kosten die hiermee gepaard gaan zijn € 44.000 incidenteel.
Kleine overige verschillen
De resterende afwijking van € 8.000 incidenteel nadeel op personeelslasten valt onder overige kleine verschillen en behoeft zodoende formeel geen toelichting.
ICT-exploitatie
De ICT-gerelateerde exploitaties resulteren in 2020 in een eenmalig voordeel van € 213.000. Dit voordeel kent verschillende oorzaken.
Vertraagde uitvoering wegens corona (voordeel van € 64.000 incidenteel)
In 2020 hebben we diverse projecten opgestart rondom het toekomstbestendig maken van onze ICT-organisatie, het stroomlijnen en optimaliseren van de informatievoorziening, het beveiligen van onze data, de digitalisering en borging van onze werkprocessen en de inrichting op de nieuwe manier van werken. De geplande uitvoering van een aantal projecten is door ontwikkelingen rondom corona vertraagd, waaronder Geovisie, Tim Enterprise en Cyclomedia. Zodoende is sprake van een incidenteel voordeel van € 64.000 voor het jaar 2020. De begroting van 2021 voorziet niet in dekking voor de uitloop van deze activiteiten. Wij stellen daarom voor om in aanvulling op de doorgeschoven middelen via de decemberbrief 2020 een bedrag van € 64.000 door te schuiven naar 2021 middels een bestemming op het jaarrekeningresultaat 2020.
Niet-gerealiseerde kosten van rente en afschrijving (€ 38.000)
Door vertraging en uitstel van de geplande ICT-investeringen is in 2020 een eenmalig voordeel op de begrote kapitaallasten ontstaan van € 38.000.
Bijstelling verplichtingenadministratie (€ 111.000)
Een grondige analyse op de openstaande verplichtingen op ICT-gebied heeft ten slotte geresulteerd in een positieve bijstelling van de verplichtingenadministratie. Dit leidt in 2020 tot een eenmalig voordeel van € 111.000. Dit voordeel is met name ontstaan doordat onze grootste ICT-leverancier in 2020 op een andere wijze is gaan factureren. Daarnaast hebben we de kosten van verschillende activiteiten aan de juiste begrotingsjaren toegerekend en is een aantal verplichtingen vervallen.
Overige kleine verschillen
De resterende afwijking van € 30.000 incidenteel voordeel op dit taakveld bestaat uit meerdere kleine verschillen en behoeft zodoende formeel geen van toelichting. Dit betreft diverse kleine overige verschillen (gemeentehuis , facilitair, etc).
Treasury (€ 122.000 incidenteel nadeel)
Als gevolg van vertraging in de uitvoering van de investeringen zijn de kapitaallasten ( rente en afschrijving) lager dan begroot. En omdat de investeringen “achterlopen” op de begroting betekent dat automatisch dat er intern minder rente over de boekwaarde van deze investeringen wordt toegerekend. Dit leidt er toe dat er voor € 186.000 minder rente toegerekend kan worden aan de investeringen.
Doordat de geplande investeringen later in de tijd zijn en worden gedaan heeft dit ook consequenties voor het aantrekken van geldmiddelen. In eerste instantie wordt er zoveel mogelijk met kort geld gewerkt omdat dit voordeliger is. Er zijn in het afgelopen jaar geen kasgeldleningen aangetrokken voor de korte financiering en is de ruimte die de kasgeldlimiet hiervoor biedt ingezet. Hierdoor ontstaat er een voordeel van € 64.000 op de rente voor kortlopende leningen. Per saldo een nadeel op dit taakveld van € 122.000.
OZB woningen (€ 28.000 incidenteel voordeel)
Op dit taakveld is een incidenteel voordeel ontstaan van € 28.000 voor het jaar 2020. Enerzijds als gevolg van minder opbrengsten door bezwaren van € 9.000. Anderzijds wordt het verschil veroorzaakt door werkzaamheden die niet uitgevoerd zijn rondom herwaardering die per 1 januari 2022 uitgevoerd dienen te zijn. De werkzaamheden vinden in 2021 plaats. Dit gaat om een bedrag van € 37.000.
Algemene uitkering (€ 58.000 incidenteel voordeel)
Op dit taakveld is een incidenteel voordeel ontstaan van € 58.000 voor het jaar 2020. Enerzijds als gevolg van het positieve effect vanuit de decembercirculaire 2020 zoals gemeld is in de betreffende raadsinformatiebrief. Hieruit blijkt een positief incidenteel effect van € 90.000 voor 2020. Anderzijds is met betrekking tot de voorgaande jaren een incidenteel nadeel te melden van € 32.000. Dit is het gevolg van (definitieve) afrekeningen van de algemene uitkering voorgaande jaren op basis van definitieve maatstaven en hoeveelheden die jaren later pas definitief worden vastgesteld.
Vennootschapsbelastingen (€ 30.000 incidenteel nadeel)
Er is een voorlopige aanslag vennootschapsbelasting opgelegd voor jaar 2020 van € 30.000. In de begroting 2020 was hier geen raming voor opgenomen. Op grond van definitieve cijfers van 2020 moet er een definitieve berekening gemaakt worden om te beoordelen of er fiscale winst is gerealiseerd op ondernemingsactiviteiten. De uitkomst hiervan wordt duidelijk in de exploitatie van jaar 2021. Op dit taakveld melden wij u een nadeel van € 30.000.
Belasting overig (€ 99.000 incidenteel nadeel)
Het incidentele nadeel dat hier is ontstaan betreft met name de extra storting die noodzakelijk is om de voorziening dubieuze debiteuren op pijl te brengen en dan met name voor de debiteuren vanuit de Participatiewet (€ 92.000).
Overige taakvelden kleine verschillen (€ 8.000 incidenteel voordeel)