Wat wilden we bereiken en wat zouden we daarvoor doen? |
---|
Een veilige gemeente dankzij een integrale aanpak
- Uitvoering geven aan de kadernota Veiligheid 2019-2022 en het jaarplan veiligheid 2020. Daarbij ligt de focus op de inzet van preventiemaatregelen en het aanbieden van voorlichtingsactiviteiten. Op casusniveau wordt met betrokken partners een passende aanpak voorbereid om overlast en/of verdere problematiek tegen te gaan.
Afname ondermijnende criminaliteit
- Bespreken van casuïstiek in het intergemeentelijk projectbureau (aanpak van ondermijningscriminaliteit in de regio Gelderland-Zuid). Voorbeelden zijn: adresfraude, hennepteelt, illegale handel, etc. Indien noodzakelijk een plan van aanpak opstellen om tot concrete acties over te kunnen gaan. Denk aan de inzet van een integrale handhavingsactie, waarbij alle vergunningen worden gecontroleerd of een huisbezoek wordt gebracht bij vermoedens van adresfraude.
- Verhoging van gericht toezicht op straat, uitgevoerd door diverse veiligheidspartners zoals BOA's, politie en overige toezichthouders.
- Bewustzijnsvergroting bij inwoners, ondernemers en bezoekers door hen mee te nemen in het melden van signalen.
Afname vandalisme
- Inzetten op het doen van aangifte van alle vernielingen die aan gemeentelijke eigendommen worden aangericht. Als de dader bekend is, wordt de schade verhaald.
Afname van alcoholgebruik en -misbruik, drugsgebruik en drugshandel
- Aanpakken van drugsproductie en –handel door het beleid op grond van artikel 13b Opiumwet en het Regionaal hennepconvenant uit te voeren.
- Aanbieden van preventie/voorlichtingslessen aan VO scholen inzake alcohol, roken en blowen.
- Inzetten van een medewerker van IrisZorg voor gerichte persoonlijke hulpverlening bij verslavingsproblematiek.
- Inzetten op de uitwerking van het Preventie- en Handhavingsplan uitvoering Drank- en Horecawet 2018-2022. Hierbij worden jaarlijks terugkerende educatie, voorlichting en de organisatie van toezicht/handhaving ingezet.
Verdere deregulering van de APV
- De komst van de Omgevingswet betekent een herziening van de APV. Om het proces van deregulering efficiënt op te pakken, nemen wij de voorbereidingen op de Omgevingswet en het Omgevingsplan hierin mee. Dit betekent dat in 2020 moet worden bepaald welke verordeningen we willen behouden, welke een fysieke component hebben en welke we te zijner tijd willen/moeten opnemen in het Omgevingsplan.
Resultaat/tijd | Middelen | Toelichting |
---|---|---|
De APV is eind 2020 gedereguleerd en vastgesteld. Het bleek echter te vroeg om de WABO-gerelateerde onderwerpen al in 2020 uit de APV te halen en onder te brengen in het Omgevingsplan. Eerst willen wij ervaring opdoen met de Omgevingsplannen om zo gemotiveerd taakvelden uit de APV te halen en onder te brengen in het Omgevingsplan. De wetgever geeft ons hiervoor ook voldoende tijd tot 2030. |
Ontwikkelingen? |
---|