- 1. Veiligheidsregio Gelderland-Zuid (VRGZ)
1. Veiligheidsregio Gelderland-Zuid (VRGZ)
Vertegenwoordiging gemeente Neder-Betuwe
Algemeen bestuur : Burgemeester
Vestigingsplaats : Nijmegen
Financieel belang
De kosten van de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid worden gedragen door bijdragen van het Rijk, de provincie, zorgverzekeraars en gemeenten. De verdeling van de kosten, die voor rekening komen van de deelnemende gemeenten, is voor 50% gebaseerd op historische kosten en voor 50% op de rijksbijdrage per gemeente via het gemeentefonds.
De totale bijdrage van de deelnemende gemeenten, die in de begroting 2020 van de VRGZ is opgenomen, bedraagt € 39.180.852, waarvan de gemeentelijke bijdrage van Neder-Betuwe € 1.606.057 bedraagt.Financiële gegevens verbonden partij
31-12-2019
31-12-2018
Eigen vermogen
3.285.000
3.945.000
Vreemd vermogen
64.335.000
63.861.000
Totaal vermogen
67.620.000
67.806.000
Exploitatieresultaat 2019: € 398.000 negatief
Risico’s 2020
Over de actualisatie van de risico’s van de Veiligheidsregio informeerden wij de raad afzonderlijk via het raadsvoorstel inzake de jaarstukken 2020 van de Veiligheidsregio. - 2. Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) Gelderland-Zuid
2. Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) Gelderland-Zuid
Vertegenwoordiging gemeente Neder-Betuwe
Algemeen bestuur : Een collegelid
Vestigingsplaats : Nijmegen
Financieel belang
Conform de programmabegroting 2020 (versie 3.0) van GGD Gelderland-Zuid zou de totale gemeentelijke bijdrage inclusief subsidies voor 2020 € 28.366.443 bedragen. Voor Neder-Betuwe is hierbij rekening gehouden met een gemeentelijke bijdrage inclusief subsidie van € 1.196.676. Hiervan is € 1.098.690 begroot voor uniforme taken op basis van inwoneraantal en afzonderlijke facturering en € 97.986 voor maatwerk/subsidie. Laatstgenoemd bedrag gaat over facultatieve taken.
In de raadsvergadering van 11 juni 2020 is ingestemd met de begrotingswijziging 2020 GGD Gelderland-Zuid binnen het gemeentelijke budget en daarmee met het structurele nadeel van € 19.233 voor Veilig Thuis vanaf 2020. Het AB GGD Gelderland-Zuid heeft op 25 juni 2020 besloten de begrotingswijziging 2020 Veilig Thuis vast te stellen op € 445.115.
Met twee wijzigingen binnen de facultatieve taken (start uitvoering Wvggz als facultatieve taak en wegvallen uitvoering Nu Niet Zwanger als facultatieve taak) is de gemeentelijke bijdrage aan GGD Gelderland-Zuid inclusief begrotingswijziging Veilig Thuis voor Neder-Betuwe voor 2020 gestegen met € 26.633 naar € 1.223.309. Deze gewijzigde begroting 2020 GGD Gelderland-Zuid is opgenomen in de conceptbegroting 2021 GGD Gelderland-Zuid, die is behandeld in de raadsvergadering van 11 juni 2020 en de AB-vergadering van 25 juni, en in de daaruit volgende definitieve programmabegroting GGD Gelderland-Zuid 2021 versie 2.0.
Definitieve afrekening en eventuele bijstelling van de gemeentelijke bijdrage vindt plaats bij de afrekening van de jaarrekening 2020 van de GGD.Financiële gegevens verbonden partij
31-12-2019
31-12-2018
Eigen vermogen
1.290.000
514.000
Vreemd vermogen
5.481.000
5.935.000
Totaal vermogen
6.771.000
6.449.000
Exploitatieresultaat 2019: € 41.000 positief
Risico’s 2020
Over de actualisatie van de risico’s van de GGD informeerden wij de raad afzonderlijk via het raadsvoorstel inzake de jaarstukken 2020 van de GGD. - 3. Gemeenschappelijke regeling Regio Rivierenland
3. Gemeenschappelijke regeling Regio Rivierenland
Vertegenwoordiging gemeente Neder-Betuwe
Algemeen bestuur : Een collegelid
Vestigingsplaats : Tiel
Financieel belang
De bijdragen van de aangesloten gemeenten zijn grotendeels gebaseerd op het inwoneraantal. Voor de bijdrage 2020 is het uitgangspunt de inwoneraantallen per 1 januari 2019. In totaliteit bedroeg de gemeentelijke bijdrage van Regio Rivierenland over 2019 een totaalbedrag van € 2.052.000. Dit betekende een stijging van € 9.600 ten opzichte van de begroting 2019.
Dit betekent dat de gemeentelijke bijdrage van de gemeente Neder-Betuwe vanaf 2020 voor het algemene deel toeneemt met een bedrag van € 9.498, voor leerplicht toeneemt met een bedrag van € 4.568, voor sociale recherche toeneemt met een bedrag van € 1.325, voor regionale ondersteuning inkoop toeneemt met een bedrag van € 3.071 en voor regionale ondersteuning Wmo/Jeugd toeneemt met een bedrag van € 2.000.Financiële gegevens verbonden partij
31-12-2019
31-12-2018
Eigen vermogen
3.086.000
2.773.000
Vreemd vermogen
7.870.000
6.132.000
Totaal vermogen
10.956.000
8.905.000
Exploitatieresultaat 2019: € 61.000 positief
Risico’s 2020
Over de actualisatie van de risico’s van Regio Rivierenland informeerden wij de raad afzonderlijk via het raadsvoorstel inzake de jaarstukken 2020 van Regio Rivierenland. - 4. AVRI
4. AVRI
Vertegenwoordiging gemeente Neder-Betuwe
Algemeen bestuur : Een collegelid
Vestigingsplaats : Geldermalsen
Financieel belang
Als gevolg van de begroting van de Gemeenschappelijke Regeling Avri 2020 stijgt de afvalstoffenheffing per 2020 van gemiddeld € 219 per huishouden naar € 235 per huishouden. Dit
is een stijging van 7%. De stijging wordt hoofdzakelijk verklaard door stijgende
verwerkingskosten, dalende grondstofvergoedingen, groei van uitvoeringsuren en autonome
prijsindexeringen. Meerjarig gezien gaat de afvalstoffenheffing omlaag ten opzichte van 2020 na
een geringe verhoging in 2021 (€ 238) en 2022 (€ 242), naar € 233 per huishouden in 2023.
Omdat het tarief van de afvalstoffenheffing voor 2020 stijgt, neemt het te ontvangen BTW voordeel
van de gemeente Neder-Betuwe voor 2020 toe met een bedrag van € 42.000.
De definitieve vaststelling van de tarieven afvalstoffenheffing 2020 (en inrichting basistarief en
variabele tarieven) heeft eind 2019 plaatsgevonden.Financiële gegevens verbonden partij
31-12-2019
31-12-2018
Eigen vermogen
1.150.000
1.865.000
Vreemd vermogen
46.282.000
38.095.000
Totaal vermogen
47.432.000
39.960.000
Exploitatieresultaat 2019: € 55.000 positief
Risico’s 2020
Over de actualisatie van de risico’s van Avri informeerden wij de raad afzonderlijk via het raadsvoorstel over de jaarstukken 2020 van Avri. - 5. Omgevingsdienst Rivierenland (ODR)
5. Omgevingsdienst Rivierenland (ODR)
Vertegenwoordiging gemeente Neder-Betuwe
Algemeen bestuur : Een collegelid
Vestigingsplaats : Tiel
Financieel belang
De jaarlijkse gemeentelijke bijdrage aan de ODR is voor het uitvoeren van vergunningverlenings-, advies- en toezicht-/handhavingstaken op het gebied van de Wet algemene
bepalingen omgevingsrecht (Wabo). Ook is deze bijdrage voor de stelseltaken en het
ketentoezicht die in het Gelders Stelsel worden uitgevoerd. De totale deelnemersbijdrage,
opgenomen in de begroting ODR 2020, is € 15.642.276. De hierin opgenomen gemeentelijke bijdrage Neder-Betuwe is € 1.565.189.Als afgesproken in de Dienstverleningsovereenkomst (DVO) heeft de ODR samen met de gemeente voor het jaar 2020 een werkprogramma opgesteld. Hierin is vastgelegd welke taken de ODR in 2020 voor de gemeente uitvoerde. Op 20 februari 2020 zijn hiervoor extra middelen beschikbaar gesteld waarmee de gemeentelijke bijdrage € 1.767.364 bedroeg.
Financiële gegevens verbonden partij
31-12-2019
31-12-2018
Eigen vermogen
1.398.158
1.527.137
Vreemd vermogen
5.758.223
5.658.337
Totaal vermogen
7.156.381
7.185.474
Exploitatieresultaat 2019: € 321.321 positief
Risico’s 2020
Over de actualisatie van de risico’s van de ODR informeerden wij de raad afzonderlijk via het raadsvoorstel over de jaarstukken 2020 van de ODR. - 6. Regionaal Archief Rivierenland (RAR)
6. Regionaal Archief Rivierenland (RAR)
Vertegenwoordiging gemeente Neder-Betuwe
Algemeen bestuur : Een collegelid
Vestigingsplaats : Tiel
Financieel belang
De kosten van het Regionaal Archief Rivierenland worden grotendeels gedragen door bijdragen van de
deelnemende gemeenten en van Waterschap Rivierenland. De verdeling van de algemene en specifieke kosten, die gemaakt worden ten behoeve van de deelnemende gemeenten, gebeurt naar evenredigheid van het aantal inwoners. In de begroting van het RAR over 2020 is een totale gemeentelijke bijdrage opgenomen van € 2.368.047, waaraan Neder-Betuwe een bedrag van € 266.292 bijdraagt.Financiële gegevens verbonden partij
31-12-2019
31-12-2018
Eigen vermogen
534.855
436.165
Vreemd vermogen
8.787.980
8.854.849
Totaal vermogen
9.322.835
9.291.014
Exploitatieresultaat 2019: € 137.419 positief
Risico’s 2020
Over de actualisatie van de risico’s van het RAR informeerden wij de raad afzonderlijk via het raadsvoorstel inzake de jaarstukken 2020 van het RAR. - 7. Recreatieschap Nederrijn, Lek en Waal
7. Recreatieschap Nederrijn, Lek en Waal
Vertegenwoordiging gemeente Neder-Betuwe
Algemeen bestuur : Een collegelid
Vestigingsplaats : Kerk-Avezaath
Financieel belang
De provincie en gemeenten hebben in het kader van de verzelfstandiging in 1999 (bij het ontstaan
van de B.V. Recreatiemaatschappij Rivierengebied met de handelsnaam Uit®waarde) hun
bijdragen in de exploitatietekorten afgekocht. Uitgangspunt is dat de nieuwe organisatie zichzelf
moet bedruipen. De gemeente Neder-Betuwe heeft in 2008 voor de laatste keer een afkoopsom
betaald (€ 158.000) aan recreatieschap Nederrijn, Lek en Waal en levert sinds 2009 geen
financiële bijdrage meer.Financiële gegevens verbonden partij
31-12-2019
31-12-2018
Eigen vermogen
0
0
Vreemd vermogen
6.853
6.853
Totaal vermogen
6.853
6.853
Exploitatieresultaat 2019: € 0
Risico's
Geen. - 8. Werkzaak Rivierenland
8. Werkzaak Rivierenland
Vertegenwoordiging gemeente Neder-Betuwe
Algemeen bestuur : Een collegelid
Vestigingsplaats : Tiel
Financieel belang
Voor Werkzaak Rivierenland is in de begroting van Neder-Betuwe rekening gehouden met een
bijdrage om het totale bedrijfsvoeringsresultaat te dekken. Voor 2020 betreft de totale bijdrage €
1.144.000. In 2020 heeft op basis van de mei circulaire 2019 een rijksvergoeding van € 1.191.000 tegenover gestaan. Een deel van deze rijksvergoeding wordt gebruikt als dekking van salariskosten voor medewerkers Sociale Werkvoorziening (SW), die in dienst zijn bij Scalabor (het voormalige Presikhaaf).Financiële gegevens verbonden partij
31-12-2019
31-12-2018
Eigen vermogen
1.798.076
5.872.000
Vreemd vermogen
18.212.587
26.679.000
Totaal vermogen
20.010.663
32.551.000
Exploitatieresultaat 2019: € 292.258 negatief
Risico’s 2020
Over de actualisatie van de risico’s van Werkzaak Rivierenland informeerden wij de raad afzonderlijk via het raadsvoorstel inzake de jaarstukken 2020 van Werkzaak Rivierenland. - 9. Industrieschap Medel
9. Industrieschap Medel
Vertegenwoordiging gemeente Neder-Betuwe
Algemeen bestuur : Twee wethouders en twee raadsleden
Vestigingsplaats : Tiel
Financieel belang
De gemeenten Tiel en Neder-Betuwe nemen in principe op gelijke basis deel. Een positief of een
negatief saldo, dat het Algemeen Bestuur van industrieschap Medel over enig jaar meldt, wordt
voor gelijke delen gegund of bijgedragen.
De grondexploitatie ‘Medel I’ geeft in 2020 een verwacht saldo van € 11,3 miljoen (2019: € 10,5
miljoen) op eindwaarde en van € 10,8 miljoen (2019: € 10,1 miljoen) op contante waarde.
De grondexploitatie van ‘Medel afronding’ in 2020 geeft een verwacht saldo van € 12,4 miljoen
(2019 € 12,4 miljoen) op eindwaarde en van € 10,8 miljoen (2019 € 11,2 miljoen) op contante
waarde. Het verschil tussen 2020 en 2019 is gelet op het totale investeringsniveau van beide
projecten klein.Financiële gegevens verbonden partij
31-12-2019
31-12-2018
Eigen vermogen
11.237.700
10.441.700
Vreemd vermogen
51.011.318
49.143.371
Totaal vermogen
62.249.018
59.585.071
Exploitatieresultaat 2019: € 1.229.000 negatief
Risico’s 2020
Over de actualisatie van de risico’s van Medel informeerden wij de raad afzonderlijk via het raadsvoorstel inzake de jaarstukken 2020 van Medel. - 10. Casterhoven (CV)
10. Casterhoven (CV)
Vertegenwoordiging gemeente Neder-Betuwe
Algemeen bestuur
Aandeelhouder (BV): Twee wethouders (met portefeuille financiën)
Commandiet (CV): WethouderVestigingsplaats : Geffen
Financieel belang
De drie partijen gemeente Neder-Betuwe, bouwbedrijf Gebroeders van Wanrooij BV en Van
Grootheest Projekten BV participeren op gelijke basis. De winsten of verliezen worden daarom
gelijkmatig over de drie partijen verdeeld. Om de totale financieringsbehoefte van Casterhoven
zekerheid te geven, heeft de gemeente Neder-Betuwe een garantiestelling afgegeven tot
maximaal € 22 miljoen. Dit bedrag is aangetrokken bij de BNG.Financiële gegevens verbonden partij
31-12-2019
31-12-2018
Eigen vermogen
-1.886.347
-2.029.100
Vreemd vermogen
12.722.199
14.150.402
Totaal vermogen
10.835.852
12.121.302
Exploitatieresultaat 2019: € 569.253 positief
Risico’s 2020
Over de actualisatie van de risico’s van Casterhoven informeerden wij de raad afzonderlijk via het raadsvoorstel inzake de jaarstukken 2020 van Casterhoven. - 11. Waterbedrijf Vitens N.V.
11. Waterbedrijf Vitens N.V.
Vertegenwoordiging gemeente Neder-Betuwe
Algemeen bestuur : Als aandeelhouder
Vestigingsplaats : Velp
Financieel belang
De gemeente Neder-Betuwe bezit na omzetting van de preferente aandelen in een achtergestelde
lening 16.023 (0,277%) gewone aandelen van € 1 nominaal.Financiële gegevens verbonden partij
31-12-2019
31-12-2018
Eigen vermogen
533.300.000
533.000.000
Vreemd vermogen
1.293.000.000
1.233.500.000
Totaal vermogen
1.826.300.000
1.766.500.000
Exploitatieresultaat 2019: € 11.000.000 positief
Risico’s
Niet van toepassing. - 12. N.V. Bank Nederlandse Gemeenten
12. N.V. Bank Nederlandse Gemeenten
Vertegenwoordiging gemeente Neder-Betuwe
Algemeen bestuur : Als aandeelhouder
Vestigingsplaats : Den Haag
Financieel belang
Neder-Betuwe heeft zeggenschap in de BNG via het stemrecht van 18.246 aandelen van € 2,50.
Dit aandelenbezit heeft een duurzaam karakter.Financiële gegevens verbonden partij
31-12-2019
31-12-2018
Eigen vermogen
4.887.000.000
4.990.000.000
Vreemd vermogen
144.802.000.000
132.519.000.000
Totaal vermogen
149.689.000.000
137.509.000.000
Exploitatieresultaat 2019: € 163.000.000 positief
Risico’s
Niet van toepassing. - 13. Uitvoeringsorganisatie Breedbandnetwerk Rivierenland (UBRivierenland)
13. Uitvoeringsorganisatie Breedbandnetwerk Rivierenland (UBRivierenland)
Vertegenwoordiging gemeente Neder-Betuwe
Algemeen bestuur : Wethouder van Someren
Vestigingsplaats : Tiel
Financieel belang: Voor de aanleg van een breedbandnetwerk is een langlopende financieringsovereenkomst afgesloten met een looptijd van 50 jaar. Aflossing vindt plaats vanaf het derde jaar (2022) en heeft een looptijd van 48 jaar. Het totale investeringsbudget is € 37.500.000. De zeven gemeenten die deelnemen in de UBR zijn voor hun aandeel aansprakelijk als vermogenstekorten zouden ontstaan of de UBR niet in staat is om aan de aflossingsverplichtingen van de lening te voldoen.
Financiële gegevens verbonden partij
31-12-2019
31-12-2018
Eigen vermogen
nvt
nvt
Vreemd vermogen
nvt
nvt
Totaal vermogen
nvt
nvt
Exploitatieresultaat 2019:
Risico’s 2020
Over de actualisatie van de risico’s van UBRivierenland informeerden wij de raad afzonderlijk via het raadsvoorstel inzake de jaarstukken 2020 van UBRivierenland.
In de raadsvergadering van 11 juni is de conceptbegroting Uitvoeringsorganisatie Breedbandnetwerk Rivierenland (UBR) 2020+2021 voor zienswijze voorgelegd aan de raad. Deze zienswijze is vervolgens ingediend bij het DB van de UBR. Het AB van de UBR heeft de begroting vastgesteld op 29 juni 2020.