Programma 5 Wmo, jeugdzorg en participatiewet

Verbonden partijen

Welke beleidsdoelstellingen wilde de verbonden partij voor ons bereiken en wat zou de verbonden partij daarvoor doen?

Partner op het gebied van gezonde jeugd

  • Borgen van verworvenheden van de jeugdgezondheidszorg: laagdrempelig, groot bereik en het in beeld hebben van alle kinderen (via consultatiebureaus en contactmomenten op primair en voortgezet onderwijs).
  • Flexibeler werken: meer op maat, vraaggericht en zo nodig contact leggend met de doelgroep.
  • Afspraken maken met sociale wijkteams, huisartsen, jeugd-ggz en gemeenten om de signaleringsfunctie te versterken en extra aandacht te kunnen geven aan ouders/kinderen, die het echt nodig hebben.
  • Investeren in het actief benaderen van moeilijk bereikbare groepen jeugd en zorg-mijders.
  • Inzetten van nieuwe technologieën en werkwijzen, die bijdragen aan de eigen regie op gezondheid van de ouder/het kind. Denk aan het aanbieden van zelftests, instructiefilms, digitale informatie, chatsessies met jeugdverpleegkundigen en community's met gelijkgestemden.
  • Samen met partners en de doelgroep experimenteren om nieuwe werkvormen te ontwikkelen en uit te voeren.
  • Bijdragen aan een veilig en gezond leefklimaat op scholen door nauwe samenwerking tussen scholen en de GGD (inzet gezonde-schooladviseur).

Het organiseren van preventie in het sociaal domein

  • Op scholen, in buurten en wijken en gemeenten biedt de GGD deskundigheid aan over het bevorderen van gezondheid. Dit gebeurt onder meer door de inzet van een gezonde-schooladviseur, de gezondheidsmakelaar, maar ook via consultatiebureaus, jeugdverpleegkundigen en jeugdartsen.
  • Integrale oplossingen dichtbij de burger ontwerpen met partners uit zorg, wonen en welzijn en met ketenpartners in de tweede-, eerste- en basislijn van de gezondheidszorg.
  • Bijdragen aan het (integraal) adviseren over en het signaleren en ondersteunen van initiatieven rondom preventie in afstemming met andere organisaties (onder meer door inzet van de gezondheidsmakelaar).
  • Gerichte ondersteuning en interventie bieden aan kwetsbare groepen - waaronder ouderen - in samenwerking met en passend bij hun cultuur en belevingswereld.

Samen werken aan sociale veiligheid

  • De GGD draagt bij aan veiligheid op school en in de wijk en zet in op een preventieve aanpak en op handelend optreden bij individuele casuïstiek.
  • De GGD creëert hiertoe een goede samenwerking met sociale wijkteams, veiligheidshuis en politie om sociale-veiligheidsproblemen vroegtijdig te signaleren en op te pakken.
  • Versterken van de integrale aanpak van zorgwekkende zorg-mijders en insteken op informele netwerken.
  • De OGGZ-monitor wordt doorontwikkeld met als doel inzicht te krijgen in de grootte van de OGGZ-doelgroep en de in- en uitstroom van de OGGZ-doelgroep in de bestaande zorgvoorzieningen.
  • Investeren in een goede aansluiting tussen de geestelijke gezondheidszorg en de openbare geestelijke gezondheidszorg.

Betrouwbare bijdrage aan een veilige en gezonde leefomgeving

  • De GGD werkt samen met brandweer, politie, omgevingsdiensten, GHOR/veiligheidsregio en gemeenten, zodat deze gezamenlijk kunnen adviseren over plannen voor een veilige en gezonde samenleving.
  • Bundelen van kennis en informatie van gemeenten, politie, brandweer, GHOR en publieke gezondheid om een onderbouwde prioritering van risico’s te kunnen maken. En met een integrale aanpak effectief te kunnen inspelen op urgente situaties.
  • Risico’s worden tijdig onder de aandacht gebracht bij gemeenten op basis van signalen van professionals en netwerkpartners, monitors en onderzoeken. Dit gebeurt zowel op regionaal als op wijkniveau.
  • De GGD investeert samen met gemeenten en de veiligheidsregio in maatregelen en handelingsperspectieven voor minder-zelfredzame burgers die zelfstandig wonen als zich een crisis of ramp voordoet.
  • Op het gebied van infectieziekten bouwt de GGD aan netwerken met de (intensieve) veehouderij en de nieuwe Voedsel en Waren Autoriteit en academische werkplaatsen in verband met zoönosen (infectieziekten, waarbij mensen door dieren besmet worden).
  • Rondom antibioticaresistentie werkt de GGD samen met verpleeghuizen, ziekenhuizen en andere partijen. Hierdoor kan bij acute gezondheidsbedreigingen snel en adequaat gehandeld worden en kan gezondheidsschade beperkt worden.
  • De GGD draagt bij aan veiligheid op school en in de wijk en zet in op een preventieve aanpak en op handelend optreden bij individuele casuïstiek.

Resultaat/tijd

Middelen

Toelichting

De GGD heeft in 2020 een belangrijke rol gespeeld in de bestrijding van de coronacrisis. De inzet die dit gevraagd heeft van de GGD heeft gevolgen gehad voor de mate waarin de GGD de reguliere dienstverlening kon uitvoeren. In hoeverre en waarop dit precies van invloed is geweest en wat hier de eventuele gevolgen van zijn, zal naar verwachting blijken uit de jaarstukken 2020 van de GGD. Op basis daarvan kan mogelijk ook geconcludeerd worden in hoeverre bovenstaande beleidsdoelstellingen al dan niet behaald zijn.

Ontwikkelingen?

Sinds 1 januari 2020 voert GGD Gelderland-Zuid een aantal taken in het kader van de Wet verplichte GGZ (Wvggz) uit voor alle gemeenten in Gelderland-Zuid (inclusief Mook en Middelaar en met uitzondering van Maasdriel en Zaltbommel). Deze taken zijn:
- het horen bij het voornemen om een crisismaatregel te nemen;
- de mogelijkheid voor inwoners en professionals om een melding te doen in het kader van de Wvggz en de behandeling en triage van deze melding;
- het uitvoeren van verkennend onderzoek naar aanleiding van een melding in het kader van de Wvggz.
De taakuitvoering wordt in 2021 geëvalueerd.

Deze pagina is gebouwd op 06/28/2021 09:39:57 met de export van 06/28/2021 09:29:37