Toelichting totale personeelslasten opgenomen in de exploitatie
Hieronder treft u de totale personeelslasten over 2020 aan, die feitelijk bestaan uit drie onderdelen:
- personeelslasten (burger)raadsleden, college, griffie, voormalig wethouders en nabestaanden,
- personeelslasten ambtelijke organisatie,
- overige personeelslasten.
In onderstaande tabel worden per onderdeel de onder- en/of overschrijdingen vermeld. Per onderdeel treft u vervolgens meer informatie aan inclusief een (eventuele) toelichting.
Personeelslasten 2020 | |
A. Personeelslasten raadsleden, college, griffie, enz. | 21.000 |
---|---|
B. Personeelslasten ambtelijke organisatie | 1.662.000 |
C. Overige personeelslasten | 154.000 |
Verschil (onderschrijding) | 1.837.000 |
- Personeelslasten (burger)raadsleden, college, griffie en pensioen voormalig wethouders en nabestaanden
In de begroting 2020 is voor deze onderdelen een bedrag opgenomen van
€ 1.028.000. De werkelijke personeelslasten in 2020 zijn € 1.007.000. In dit jaar is er per saldo een onderschrijding te melden van in totaal € 21.000. Dit behoeft geen verdere toelichting.
Personeelslasten (burger)raadsleden, college, griffie, voormalig wethouders en nabestaanden 2020 | |
Begroting | 1.028.000 |
---|---|
Werkelijk | 1.007.000 |
Verschil (onderschrijding) | 21.000 |
- Personeelslasten ambtelijke organisatie
In de begroting 2020 is een bedrag opgenomen van 10,31 miljoen. De werkelijke personeelslasten zijn 8,65 miljoen. Dit houdt in dat er een voordeel van 1,66 miljoen is ontstaan. Dit gaat om niet ingevulde vacatures binnen de organisatie. De formatie (incl. vacatures) op 31 december 2020 bedroeg 145,42 fte.
Personeelslasten ambtelijke organisatie 2020 | |
Begroting | 10.313.000 |
---|---|
Werkelijk | 8.651.000 |
Verschil (onderschrijding=vrijval vacaturegelden) | 1.662.000 |
Bij het invullen van vacatures wegen we af hoe we dit doen: het in dienst nemen van de medewerker (tijdelijk of vast), inhuren of inhuren op basis van detachering. Zo ontstaat een vaste kern (medewerkers in dienst) en een flexibele schil (inhuur en detachering). De vrijval van vacaturegelden worden ingezet voor de inhuur van derden.
- Overige personeelslasten
In de begroting 2020 is een bedrag van € 453.000 opgenomen voor overige personeelslasten. Dit gaat over reiskosten woon-werkverkeer van het personeel, secundaire arbeidsvoorwaarden, jubilea, juridische advisering, verzekeringen, ARBO, ontvangsten van derden, overhead, enzovoort. De werkelijke overige personeelslasten in 2020 zijn € 299.000. In 2020 is hierdoor een onderschrijding ontstaan van € 154.000. Dit voordeel is voornamelijk ontstaan op de toerekening van overhead, omdat er in 2020 op basis van de werkelijk bestede uren meer overheadkosten konden worden toegerekend aan de grondexploitaties (€ 60.000) en aan de uitvoering van initiatieven van derden (€ 82.000).
Overige personeelslasten 2020 | |
Begroting | 453.000 |
---|---|
Werkelijk | 299.000 |
Verschil (onderschrijding) | 154.000 |
In deze paragraaf worden ook de onderdelen inhuur derden, ziekteverzuim, de voorziening wethouders pensioenen, gemeenteraad, lokale rekenkamer en accountant nader toegelicht.
Inhuur derden
Het budget inhuur derden wordt gevormd door twee onderdelen. Enerzijds de budgetten voor inhuur, die in de begroting 2020 (na wijziging) zijn opgenomen. Anderzijds wordt de onderschrijding ingezet, die is ontstaan binnen de personeelslasten van de ambtelijke organisatie (zie onderdeel B). Dit gaat over de beschikbare loonsom van openstaande vacatures, de vrijval van vacaturegelden. Dit betekent dat er een totaalbedrag van € 2.023.000 beschikbaar was voor de inhuur van derden in 2020.
Budget inhuur derden 2020 | |
Geraamd budget o.b.v. begroting 2020 na wijziging | 361.000 |
---|---|
Vrijval vacaturegelden | 1.662.000 |
Totaal budget inhuur derden | 2.023.000 |
Uitgaven inhuur derden
In totaal is er een bedrag van € 1.882.000 besteed aan inhuur van derden in 2020. Dit is inclusief de vervanging van personeel bij ziekte. In 2020 is hierdoor een onderschrijding ontstaan van € 141.000.
Uitgaven inhuur derden 2020 | |
Budget inhuur derden | 2.023.000 |
---|---|
Uitgaven ten laste van geraamd budget | 361.000 |
Verschil (onderschrijding) | 141.000 |
Voor de initiatieven van derden (overeenkomsten) is voor een bedrag van € 232.000 niet aan overeenkomsten opgesteld en ontvangen (zie programma 3). Hiervoor is dus geen inhuur nodig geweest. Tegenover de mindere ontvangsten van initiatieven van derden (overeenkomsten) staan minder uitgaven voor inhuur van derden.
Daarnaast vindt externe inhuur plaats die we rechtstreeks op projecten boeken en daar ook verantwoorden.
Ziekteverzuim
Het gemiddeld verzuimpercentage bedroeg in 2020 3,7% en is licht gedaald ten opzichte van 2019 (3,9%). We kunnen nog geen vergelijking met het verzuimcijfer uit de sector over 2020 maken, omdat deze informatie nog niet beschikbaar is. Wel is het verzuim fors lager dan het cijfer uit de sector gemeenten over 2019 voor de gemeenteklasse 20.000-50.000 inwoners (5,4%).
Voorziening wethouders pensioenen
Voor de wethouders is bij Loyalis Verzekeringen/A.S.R. het APPA-plan ondergebracht. De Algemene Pensioenwet Politieke Ambtsdragers (APPA) regelt de pensioenrechten van bestuurders en hun nabestaanden. Hiervoor is intern een voorziening gecreëerd waarin op 1-1-2020 een bedrag van € 691.000 beschikbaar is. Op basis van informatie verstrekt door Loyalis Verzekeringen is er een hiaat ontstaan tussen het opgebouwde en het benodigde beleggingstegoed. Door een aantal wijzigingen vanwege nieuwe of vertrekkende wethouders is er een voorlopig actueel beeld ontstaan over het noodzakelijke niveau van deze voorziening.
Om de beleggingstegoeden volledig aan te laten sluiten op de pensioenaanspraken en daarmee op de juiste niveaus te brengen, is er een bedrag van € 218.000 in deze voorziening gestort (1 e bestuursrapportage 2020). Hieronder een overzicht van de stand van de voorziening op 1 januari 2020 en 31 december 2020. De financiële verwerking staat in Programma 7 Bedrijfsvoering.
Stand voorziening wethouders pensioenen 2020 | |
Stand voorziening 1-1 | 691.000 |
---|---|
Benodigde stand voorziening 31-12 o.b.v. Loyalis | 909.000 |
Gemeenteraad
In de begroting 2020 is een bedrag van € 53.000 opgenomen voor de gemeenteraad. Dit betreft diverse raad gerelateerde aangelegenheden, zoals de catering rondom raadsvergaderingen, de tablets, het raadsinformatiesysteem Notubox en de fractievergoedingen. In 2020 is er een onderschrijding ontstaan van € 11.000. Dit behoeft geen verdere toelichting.
Gemeenteraad 2020 | |
Begroting | 53.000 |
---|---|
Werkelijk | 42.000 |
Verschil (onderschrijding) | 11.000 |
Lokale rekenkamercommissie
In de begroting 2020 is een bedrag van € 24.000 opgenomen voor de lokale rekenkamercommissie. Dit is bedoeld voor vergoedingen voor de leden en voor onderzoeken. In 2020 is er een onderschrijding ontstaan van € 8.000. Dit behoeft geen verdere toelichting.
Lokale rekenkamer 2020 | |
Begroting | 24.000 |
---|---|
Werkelijk | 16.000 |
Verschil (onderschrijding) | 8.000 |
Accountant
In de begroting 2020 is een bedrag van € 50.000 opgenomen voor de accountant. Dit betreft de met de accountant overeengekomen werkzaamheden voor de accountantscontrole. In 2020 is een overschrijding ontstaan van € 11.000. Dit behoeft geen verdere toelichting.
Accountant 2020 | |
Begroting | 50.000 |
---|---|
Werkelijk | 61.000 |
Verschil (overschrijding) | -11.000 |