Programma 1 Bestuur en dienstverlening

Thema's

Wat wilden we bereiken en wat zouden we daarvoor doen?

Alleen noodzakelijke regels en verordeningen handhaven

  • Deregulering.
  • Continue ontwikkeling van de efficiëntie van procedures.
  • Actualiseren van beleid.

Resultaat/tijd

Middelen

Toelichting

In 2020 was beoogd de APV aan te passen op basis van de Omgevingswet en de APV-regelgeving rondom de fysieke leefomgeving (bomen, uitritten, etc.) te verwerken in het Omgevingsplan. Met het uitstel van de inwerkingtreding van de Omgevingswet is ook die aanpassing uitgesteld. Zoals het er nu naar uitziet, moeten de regels uit de APV over de fysieke leefomgeving uiterlijk 2030 in het omgevingsplan worden opgenomen. De verwachting is om hier in 2022 mee te starten. De APV is in 2020 geactualiseerd (zie ook hierna).

Ontwikkelingen?

Aanpassing APV
Eind 2020 heeft de raad een aangepaste Algemene Plaatselijke Verordening (APV) vastgesteld. Daarin is een aantal overbodige artikelen verwijderd zoals bepalingen rondom winkelwagentjes, bedelarij en iepziekte. Verder zijn artikelen inhoudelijk aangepast om de dienstverlening naar burgers te optimaliseren en de administratieve last voor de gemeente en haar inwoners te beperken. Een voorbeeld hiervan is de meldingsplicht voor het plaatsen van voorwerpen op de weg. Om ervoor te zorgen dat inwoners goed begrijpen wat er in de APV geregeld is, worden veelgebruikte artikelen herschreven naar B1-niveau en gepubliceerd op onze website.

Verbetering procedure Aanvraag tijdelijke verkeersmaatregel (lean maken van processen)
Periodiek houden we onze procedures tegen het licht om onnodige verspilling voor zowel de aanvrager als de ambtelijke organisatie eruit te filteren. In 2020 hebben we efficiency aangebracht in de procedure Aanvraag tijdelijke verkeersmaatregel.

Deze pagina is gebouwd op 06/28/2021 09:39:57 met de export van 06/28/2021 09:29:37