4. Risico’s verbonden partijen
De gemeente heeft te maken met verbonden partijen zoals de gemeenschappelijke regelingen waaraan wij deelnemen. Daarnaast zijn er externe partijen, waarbij de gemeente via het aandelenbezit risico’s kan lopen. Bij deze laatste partijen gaat het om schommelingen in de waarde van de aandelen of het dividend. Bij risico’s van een verbonden partij gaat het in hoofdzaak om financiële en bestuurlijke risico’s, die mede verband houden met de structuur, organisatie en bedrijfsvoering ervan. Het risico is per verbonden partij bepaald met oog voor het beleid dat de gemeenschappelijke regeling zelf voert op het gebied van weerstandsvermogen en risicomanagement. De gemeenschappelijke regeling moet zelf aan risicomanagement doen en de eigen risico’s voldoende afdekken. Als dat niet het geval is, moeten de gemeenten het niet afgedekte deel compenseren.
Meer informatie over risico’s rond verbonden partijen in 2020 zijn nu nog niet voorhanden. Daarom verwijzen wij u naar de afzonderlijke zienswijzen inclusief informatie over risico’s, die naar u toe komen op basis van de jaarstukken van de verbonden partijen (raadscyclus juni 2021). De uitkomst en toelichting hierop zijn in de paragraaf verbonden partijen per gemeenschappelijke regeling vermeld.
In de begroting 2020 was voor deelnamen in verbonden partijen risico-inschattingen opgenomen. | |||||
Nr: | Bijdrage | Risico | |||
---|---|---|---|---|---|
2020 | inschatting | ||||
1 | Veiligheidsregio Gelderland-Zuid | GR | 1.606.057 | 63.655 | |
2 | Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) | GR | 1.266.415 | 61.231 | |
3 | Gemeenschappelijke regeling Regio Rivierenland | GR | 213.513 | - | |
4 | AVRI | GR | - | 352.556 | |
5 | Omgevingsdienst Rivierenland | GR | 1.565.189 | - | |
6 | Regionaal archief Rivierenland | GR | 266.292 | - | |
7 | Recreatieschap Nederrijn, Lek en Waal | GR | - | - | |
8 | Werkzaak Rivierenland | GR | 120.000 | 33.934 | |
9 | Industrieschap Medel | GR | - | - | |
10 | Casterhoven | Venn | - | 810.000 | |
11 | Waterbedrijf Vitens N.V. | Venn | - | - | |
12 | N.V. Bank Nederlandse Gemeenten | Venn | - | - | |
5.037.466 | 1.321.376 |
Uit de tabel blijkt dat het bij een viertal gemeenschappelijke regelingen nodig is, dat de gemeente een deel van de risico’s afdekt. Via de zienswijzen, die worden ingediend op de begrotingen en jaarverslagen, worden deze gemeenschappelijke regelingen dringend verzocht de weerstandscapaciteit op voldoende hoogte te brengen.
Terugkijkend op het jaar 2020 zijn er nog steeds vier verbonden partijen die zelf niet voldoende weerstandscapaciteit hebben om lopende risico’s te kunnen opvangen. Nog steeds moeten de gemeenten het niet afgedekte deel compenseren. Voor de verbonden Partij Avri is het te compenseren deel toegenomen met afgerond € 128.000 van € 352.556 naar € 484.000.
De risico’s rond Industrieschap Medel en Casterhoven worden hierna afzonderlijk toegelicht.
Industrieschap Medel (9)
Voor het totale project Medel hebben wij geen risico opgenomen. Uit de actuele door het industrieschap Medel opgestelde risicoanalyse blijkt dat het (voorziene) positieve resultaat uit de grondexploitatie groter is dan de benodigde risicoreservering. Medio 2019 heeft de Raad van State (RvS) naar aanleiding van het Programma Aanpak Stikstof (PAS) een negatieve uitspraak gedaan. Als gevolg van deze uitspraak is het bestemmingsplan voor uitbreiding van het bedrijvenpark Medel 'Medel Afronding' vernietigd. Het gevolg is een vertraging in de aanleg en uitgifte van 'Medel Afronding'. De gevolgen van de vertraging en de aanpassing van het plan zijn vertaald naar de grondexploitatie en risicoanalyse voor 'Medel Afronding' die binnenkort wordt vastgesteld. Deze aanpassingen hebben geen negatieve gevolgen voor de grondexploitatie en de risico’s van Medel.
Casterhoven (10)
In juli 2019 is de grondexploitatie uit 2018 geactualiseerd. Op basis van deze geactualiseerde grondexploitatie is in de begroting 2020 een risico bepaald van € 810.000. In 2020 is de grondexploitatie Casterhoven geanalyseerd op potentiele risico’s. Vervolgens zijn de kans van optreden en impact ingeschat. Dit leidt tot een benodigde risico-inschatting van € 200.000. Deze risicoschatting is lager dan het risicobedrag € 810.000. In de kadernota 2022 en in de begroting zullen wij uitgaan van een risico-inschatting van € 200.000. De forse daling van het risico is voor het grootste deel te verklaren doordat het bestemmingsplan voor fase 7, de laatste fase in bouwplan Casterhoven, onherroepelijk is geworden. Hierdoor is er geen publiekrechtelijke beperking meer om het plan af te kunnen ronden. De impact van het risico over de vertraging in de looptijd is iets gestegen, omdat de kans dat dit risico zich voordoet groter wordt geacht, vooral vanwege de Corona-pandemie.