Paragrafen

Paragraaf 2 Weerstandsvermogen en risicomanagement

Risico's die na begroting 2020 zijn ontstaan

COVID-19 Pandemie
De uitbraak van het coronavirus COVID-19 eind februari 2020 heeft grote impact op de Nederlandse samenleving en ook op de gemeente Neder-Betuwe. Bij het nemen van maatregelen stond en staat nog steeds de gezondheid van onze medewerkers en inwoners voorop. Vanzelfsprekend hebben de getroffen maatregelen gevolgen voor de gemeente. Die gevolgen zijn op meerdere gebieden zichtbaar, zowel op het vlak van bedrijfsvoering als financieel.

De covid-19 pandemie heeft ook impact op de uitvoering van zaken die wij hebben belegd bij verbonden partijen. Daartegenover staat dat we voor diverse kosten een compensatie van het Rijk of mede-overheden ontvangen. Dit geldt niet alleen voor de gemeente maar ook voor bijv. sportverenigingen, die rechtstreeks subsidie kunnen aanvragen. Ook zijn er diverse uitgaven die lager uit kunnen pakken, zoals bijv. achterblijvende activiteiten op de diverse taakvelden, reis-en verblijfkosten en dagelijks onderhoud, op al die onderdelen gelden grote onzekerheden. Inmiddels zijn beheersmaatregelen getroffen om onder deze omstandigheden de primaire taken uit te voeren (zoals invulling van een crisisteam, inventariseren van kerntaken, vervangingsplannen bij ziekte). Via de reguliere Planning & Control cyclus worden de ontwikkeling gevolgd en gerapporteerd.

De omvang van de financiële risico’s voor de gemeente zijn nog steeds moeilijk te becijferen. Tot nu toe zijn wij voor extra maatregelen en kosten op het gebied van de Covid-19 pandemie door het Rijk en mede-overheden gecompenseerd. Het niet bestede deel van de compensatie die in 2020 niet nodig bleek te zijn, stellen wij aan u voor om via de bestemming van het jaarrekeningresultaat te bestemmen kosten voor de Covid-9 pandemie 2021 te dekken.

Bij de kadernota 2022-2025 zullen wij bezien of er voor de Covid-19 Pandemie een risico-inschatting moet worden opgenomen. Voor meer informatie over de coronapandemie verwijzen wij u naar de bijlage COVID-19.

  1. Pfas/stikstof (PAS)

Sinds 2019 hebben wij rekening gehouden met een risico voor Pfas/stikstof. Maar het risico is nu beperkt. Want in de processen worden de noodzakelijke regels toegepast voor zover de norm duidelijk is. Dit betekent bijvoorbeeld dat er rekening gehouden wordt met extra onderzoekslasten bij ruimtelijke initiatieven en/of extra kosten bij grondverzet.

Stikstof:

  • Het aantal vergunningen dat geen doorgang kan vinden vanwege stikstof is gering. Ook is bekend dat er over stikstof een AURIUS-berekening moet worden overlegd bij een aanvraag omgevingsvergunning. De werkwijze voor vergunningverlening door de ODR (met instemming van de gemeente) samen met de bekendheid hoe om te gaan met het stikstofvraagstuk leidt niet meer tot een (tijdelijke) terugloop van aanvragen. De doorlooptijd kan bij sommige aanvragen langer zijn vanwege discussie over de uitgevoerde AURIUS-berekening.
  • Bij ruimtelijke initiatieven (o.a. bestemmingsplannen) en gebiedsontwikkelingen wordt rekening gehouden met extra onderzoeklasten. Bekend is wat aangeleverd moet worden. Ook hiervoor geldt dat de doorlooptijd van sommige initiatieven langer kan zijn.

Pfas:
Door de vaststelling van de omvang van Pfas op de bodemkwaliteitskaart en het stellen van Pfas-normen in de regionale bodemnota, is vastgelegd wat de mogelijkheden zijn van vrij grondverzet in de regio. Door deze duidelijkheid is het risico weggenomen. De geactualiseerde bodemnota wordt medio 2021 aan de gemeenteraad aangeboden.

Deze pagina is gebouwd op 06/28/2021 09:39:57 met de export van 06/28/2021 09:29:37